חיפוש
דלג על חיפוש
לחיפוש ביטוי מדוייק הוסף גרשיים
תוכן העמוד
דלג על תוכן העמוד

מדריך להורים: כיצד לתווך לילדים את חזרת החטופים

אירוע חזרת החטופים מעורר רגשות עזים ושאלות רבות אצל ילדים ומבוגרים כאחד. כהורים, חשוב שניתן לילדינו מענה רגשי ומידע מותאם, תוך שמירה על שגרה, ביטחון ותחושת יציבות. המדריך שלפניכם כולל עקרונות מנחים להתמודדות עם הסיטואציה המורכבת הזו, קווים מנחים לשיחה עם ילדים בכל הגילאים, והמלצות לפנייה לעזרה מקצועית במידת הצורך
פורסם: 21.01.25 | עודכן: 21.01.25

עקרונות יסוד להתמודדות עם שאלות ותגובות של ילדים

  1. התאמת המידע לגיל הילד - העבירו מידע פשוט ואמין, ללא פרטים גרפיים. הימנעו ממצבים שבהם הילדים יקבלו מידע ממקורות לא מבוקרים.
  2. זיהוי תגובות שונות - ילדים עשויים להגיב בדרכים מגוונות: שאלות, התנהגות או הימנעות משיחה. היו קשובים וסבלניים למגוון התגובות.
  3. עיבוד רגשות הוריים - תנו לעצמכם מקום להתמודד עם הרגשות שלכם כדי שתוכלו לתמוך בילדיכם.

כיצד להתמודד עם הצפה של תקשורת ומדיה

האם לאפשר צפייה בחדשות?
לילדים צעירים מומלץ לתווך את המידע בעצמכם, ללא חשיפה לתמונות קשות. לילדים גדולים יותר, אפשר לאפשר צפייה מבוקרת ולדבר עמם על התכנים שראו.

כיצד לדעת כמה מידע לשתף?
ענו על שאלות הילדים בלבד, ללא הוספת פרטים מיותרים. בדקו אם התשובה מספקת אותם והימנעו מהצפה.

מה אם הילד נחשף למידע מטריד ברשת?
שוחחו איתו, הבינו מה הרגשות שעולים ועזרו לו לדייק את הדברים שראה. הדגישו שלא כל מידע ברשתות מדויק.

הגבלת חשיפה למדיה
הגדירו זמנים מוגדרים לצפייה בחדשות ושמרו על נוכחות לצד הילדים. עודדו שיחה על התכנים שנצפו.
 

כיצד להתמודד עם הרגשות שלנו כהורים

האם להסתיר רגשות מהילדים?
רגשות כמו שמחה, דאגה או התרגשות לגיטימיים לשיתוף, אך חשוב לשמור על ביטוי מווסת ויציב.

מה לעשות כשמרגישים הצפה רגשית?
קחו הפסקה להתאוששות ושוחחו עם ילדיכם כשאתם רגועים יותר. הסבירו שגם למבוגרים יש רגשות, וזה טבעי.

כיצד להתמודד עם חוסר ודאות?
שמרו על שגרה ותפקוד יומיומי ככל הניתן. תקשורת פתוחה בתוך המשפחה תעזור בהפחתת המתח.

 
כיצד לדבר עם ילדינו באופן שיהיה תואם לגילם:

ילדי גן (גילאי 3-6)
שאלה: "איפה הם היו כל הזמן הזה?"
תשובה: "הם היו רחוק מהבית שלהם. אנשים רעים לקחו אותם, אבל הרבה אנשים טובים עבדו קשה מאוד כדי להחזיר אותם הביתה למשפחות שלהם."

שאלה: "למה לקחו אותם?"
תשובה: "יש אנשים שלא יודעים לפתור בעיות בדרך טובה. אבל חשוב שתדע/י שיש הרבה יותר אנשים טובים בעולם, שעוזרים ושומרים עלינו."

שאלה: "גם אותי יכולים לקחת?"
תשובה: "אבא ואמא, הגננת, השומרים, המשטרה והצבא - כולם עובדים יחד כדי לשמור עליך ועל כל הילדים. אנחנו תמיד נהיה כאן ונשמור עליך."

שאלה: "למה כולם בוכים כשרואים אותם חוזרים?"
תשובה: "לפעמים אנשים בוכים גם כשהם שמחים מאוד. זה כמו כשאת/ה מתרגש/ת מאוד לפגוש את מישהו מהמשפחה אחרי הרבה זמן שלא ראית אותו."

שאלה: "הם עדיין עצובים?"
תשובה: "יש להם הרבה רגשות עכשיו. לפעמים הם שמחים להיות בבית, ולפעמים הם עצובים או מפחדים. יש להם משפחה ואנשים מיוחדים שעוזרים להם להרגיש יותר טוב."


ילדי בית ספר יסודי (גילאי 7-12):
שאלה: "מה בדיוק קרה להם שם?"
תשובה: "אנחנו לא יודעים את כל הפרטים, אבל הם התמודדו עם תקופה קשה והתגעגעו מאוד למשפחות שלהם ולהיות שוב בני אדם חופשיים. כעת הם חזרו ויהיו הרבה אנשי מקצוע שיעזרו להם להתאושש ולהרגיש בטוח שוב."

שאלה: "למה לקח כל כך הרבה זמן להחזיר אותם?"
תשובה: "להחזיר אנשים שנחטפו זה תהליך מורכב שדורש הרבה מאמץ ועבודה של הרבה אנשים. כמו פאזל מסובך, היה צריך למצוא את כל החלקים הנכונים ולעבוד קשה מאוד כדי להצליח."

שאלה: "איך המשפחות שלהם הרגישו כל הזמן הזה?"
תשובה: "המשפחות שלהם התגעגעו אליהם מאוד ולא הפסיקו להילחם כדי להחזיר אותם. הם בטח הרגישו געגועים חזקים מאוד, דאגות רבות והתאמצו מאוד לשמור על תקווה. עכשיו הם מאוד שמחים ומתרגשים שהם חזרו."

שאלה: "זה יכול לקרות שוב?"
תשובה: "המדינה והצבא למדו הרבה מהאירוע הזה ועובדים מאוד קשה כדי למנוע דברים כאלה בעתיד. דברים קשים יכולים לקרות אבל הרבה אנשים עושים המון מאמץ שהם לא יקרו שוב."


מתבגרים (גילאי 13 ומעלה):
שאלה: "מה ההשלכות הפוליטיות והביטחוניות של העסקה הזאת?"
תשובה: "זו שאלה מורכבת שמעסיקה את כולנו. חשוב להבין שבכל החלטה כזו יש שיקולים רבים בעד ונגד. אפשר לחשוב על זה יחד אבל חשוב לזכור שאחריות משותפת ושמירה על חייהם של מי שזקוקים לנו הם ערך עליון."

שאלה: "כיצד ניתן להמשיך הלאה כרגיל אחרי שעוברים כזה דבר?"
תשובה: "זה תהליך ארוך של החלמה ושיקום. אנשים שעוברים טראומות יכולים בהדרגה ללמוד לחיות עם מה שקרה להם ולצמוח מהן. הם זקוקים לזמן ולהמון תמיכה וכך לאט לאט הם מצליחים להתמודד בהדרגה עם מה שקרה להם."

שאלה: "למה העולם לא עשה יותר כדי לעזור?"
תשובה: "יש הרבה גורמים מורכבים ביחסים בינלאומיים. חשוב לזכור שהיו גם הרבה אנשים ומדינות שכן עזרו ותמכו. יחד עם זאת, לא כולם רוצים בטובתנו ולכל מדינה מערכת שיקולים ואינטרסים משלה. "


מתי לפנות לעזרה מקצועית?

פנו לעזרה במצבים כמו:
  • שינויים משמעותיים בהתנהגות (חרדות, הפרעות שינה, נסיגה חברתית) שנמשכים מעל שבועיים.
  • תחושת הצפה של ההורים או קושי להכיל את רגשות הילדים.
אפשרויות סיוע:
  • שירות פסיכולוגי חינוכי - דרך בית הספר או הרשות המקומית.
  • קופות החולים (מוקדי בריאות הנפש).
  • ער”ן: 1201
  • נט”ל: 1-800-363-363
ביכולתנו כהורים לתמוך בילדינו ברגעים המורכבים הללו. בעזרת הקשבה, הכלה ושמירה על יציבות, נוכל להעניק להם ביטחון ולהוביל להתמודדות בריאה.



דני לוטן הוא מנהל המערך הפסיכולוגי במרכז שניידר


עבור לתוכן העמוד